Sistemul Garanție-Returnare s-a lansat oficial în România. Cum funcționează?
Joi, 30 noiembrie 2023, s-a lansat oficial în România Sistemul Garantie-Returnare (SGR), administrat de RetuRO, marcând un moment istoric în țara noastră, fiind un mare pas spre un viitor mai verde și mai sustenabil.
Prin acest sistem, cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor achiziționa de la un comerciant orice produs din categoriile apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l și 3 l inclusiv. Pentru facilitarea identificării, produsele care fac parte din sistem au fost marcate cu simbolul Ambalaj cu garanție.
Cum funcționează SGR?
În momentul în care românii vor cumpăra un produs în ambalaj marcat cu simbolul Ambalaj cu garanție vor plăti o garanție în valoare de 50 de bani pentru acesta. Dupa golirea ambalajului, clientul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, iar in schimbul acestui ambalaj gol va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă produsul nu a fost cumpărat din locația respectivă.
Pentru a fi returnate, RetuRO recomandă ca ambalajele să fie intacte, nedegradate și nedeformate, adică să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca ele să poată fi scanate după formă și dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare și sortare. Totodată, recipientele trebuie sa fie golite, nu neapărat curate în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite.
Desigur, există o marjă de greutate, dar este recomandat ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanției. Eticheta trebuie să fie vizibilă și intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanție și nu pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.
Asa cum aminteam și într-un articol anterior, RetuRO funcționează pe baza principiului not-for-profit, ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea Sistemului Garanție-Returnare. Compania a fost desemnată, prin lege, administrator al sistemului în 2022, singurul obiectiv fiind asigurarea funcționării optime a acestui sistem, scrie hotnews.ro.
Colectarea ambalajelor SGR
Există două variante prin care se realizează colectarea ambalajelor SGR:
Colectare manuală – ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant;
Colectare automată – ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care aceștia, în cadrul aceluiași comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.
De reținut!
Noile ambalaje vor apărea treptat în magazine, începând cu data de 30 noiembrie. Așadar, o perioadă vom găsi la raft și ambalaje fără simbol, ce fac parte din stocurile anterioare. Acestea nu sunt eligibile pentru Sistemul Garanție-Returnare.
Citește și: Timiș este județul din Regiunea Vest cu cei mai mulți copii care au părinții plecați la muncă în străinătate
Drept urmare, RetuRO recomandă tuturor românilor să nu își facă provizii de ambalaje ce au fost comercializate înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate în punctele de returnare, nefiind marcate cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanție (Ambalaj cu garanție). Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată și până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiționale.
Articol susținut de RetuRO